Vastuullisuudesta on tullut kiinteä osa yritysten toimintaa ja liiketoimintaosaamista. Vastuullisuus ei ole enää vain isojen yritysten agendalla, vaan jokaisen yrityksen, koosta ja toimialasta riippumatta, tulisi ottaa vastuullisuus osaksi yrityksen strategiaa ja tavoitteita.
Vastuullisuustyön käynnistäminen ei vaadi suuria ponnisteluja ja sen voit aloittaa saman tien. Myös vastuullisuuden ollessa jo osa yrityksen toimintaa on hyvä tarkastaa, että suunta on oikea.
Seuraavilla vinkeillä pääset nopeasti alkuun ja varmistat, että yrityksesi on pysyvällä kestävän kehityksen tiellä.
1. Tunnista yrityksesi tärkeimmät vastuullisuusnäkökohdat
Mitään kehittämistyötä ei voi käynnistää, ennen kuin tiedetään asioiden nykytila. Vastuullisuuden osalta nykytilan selvittäminen tarkoittaa yrityksen tärkeimpien vastuullisuusvaikutusten selvittämistä. Miten yritys tällä hetkellä vaikuttaa positiivisesti tai negatiivisesti ympäristöön tai yhteiskuntaan? Mihin asioihin yritys pystyy vaikuttamaan? Tarkastele koko tuotteen tai palvelun elinkaarta raaka-aineista loppukäyttäjään ja kierrätykseen. Negatiivisia vaikutuksia voivat olla esimerkiksi syntyvän jätteen tai käytetyn energian määrä. Yrityksen tuotteen käyttämisellä puolestaan voi olla positiivinen vaikutus asiakkaan arvoketjussa.
Näin vältetään myös tahatonta viherpesua. Viherpesun yleinen muoto on se, että vastuullisuustekona nostetaan esiin asia, jonka merkittävyys yrityksen vastuullisuusvaikutuksissa on hyvin pieni. Esim. kerrotaan ympäristöystävällisestä pakkausmateriaalista, vaikka pakkauksen sisällön ympäristövaikutukset ovat moninkertaiset pakkaukseen verrattuna.
2. Selvitä, mitä asiakkaasi pitävät tärkeänä
Selvitä myös, mitä asiakkaat ja muut sidosryhmät pitävät tärkeänä. Missä heidän mielestään ovat yrityksesi suurimmat vaikutusmahdollisuudet ja mihin heidän mielestään tulisi panostaa? Eräässä yrityksessä asiakkaat nostivat merkittävänä asiana esiin, että yrityksen tuotteen käyttäminen auttaa heitä vähentämään omaa materiaalinkulutustaan. Yritys itse piti asiaa itsestään selvänä tuotteeseen liittyvänä ominaisuutena, eikä ollut lainkaan huomannut nostaa asiaa esiin vastuullisuustyössään. Selvitä myös, arvostavatko asiakkaat ulkopuolisia sertifikaatteja, vai riittäkö heille yrityksen oma selvitys ja raportointi vastuullisuusteoista.
3. Laadi vastuullisuusohjelma
Kun pohjatyö on tehty hyvin ja vastuullisuusnäkökohdat valittu huolella, on niiden pohjalle helppo rakentaa vaikuttava ja vakuuttava vastuullisuusohjelma. Vastuullisuusohjelmassa kerrotaan yrityksen vastuullisuustavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. Lisäksi mietitään mittarit, joiden avulla vastuullisuustavoitteiden etenemistä voidaan luotettavasti seurata. Suunnitelmallinen vastuullisuustyö linkittyy suoraan yrityksen strategiaan ja liiketoimintaan.
4. Viesti avoimesti
Mikään yritys ei ole koskaan täydellinen, joten korulauseet kannattaa unohtaa. Asiakkaat arvostavat yritystä, joka kertoo konkreettisista vastuullisuusteoista ja -tavoitteista. Älä kerro ”vastuullisesta toiminnasta” vaan arjen työstä, jossa vastuullisuus toteutuu käytännössä. Avoimeen viestintään kuuluu myös uskallus kertoa siitä, jos kaikki ei etenekään suunnitelmien mukaan. Jaa rohkeasti onnistumisia ja kehittämiskohteita!
5. Konsultoi asiantuntijaa
Jotta vastuullisuustyö lähtee alusta lähtien oikeille raiteille, mukaan voi ottaa alan asiantuntijan. Asiantuntijan apu varmistaa, että vastuullisuustyöstä tulee järjestelmällistä ja luotettavaa, se kohdistuu yrityksen olennaisiin ympäristö- ja yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, ja siitä on helppo viestiä ulospäin. Asiantuntija auttaa myös konkreettisten vastuullisuustekojen tekemisessä, esim. yrityksen hankintaketjun läpinäkyvyyden kehittämisessä, henkilöstön kouluttamisessa tai vaikkapa jätteiden lajittelun kehittämisessä.
Vinkit on julkaistu tiivistetyssä muodossa myös Business, Työ ja Ura 2021 -lehdessä.