Tänä päivänä lähes jokainen yritys kertoo olevansa vastuullinen. Uskon, että lähitulevaisuudessa jokaisen yrityksen on otettava yritysvastuu kiinteästi osaksi liiketoimintaansa. Mutta mistä voi tietää, onko yrityksen vastuullisuuspuhe vain kauniita sanoja vai ihan oikeita tekoja? Miten erottaa oikeasti vastuullinen yritys vain imagoaan vihreällä värillä kiillottavasta yrityksestä? Kiinnittämällä huomiota seuraaviin asioihin saat selville mistä aito vastuullisuus muodostuu.
- Onko vastuullisuus kytketty kiinteästi yrityksen strategiaan ja arvoihin?
Vastuullinen yritys ottaa vastuullisuuden huomioon jo strategiassaan ja arvoissaan. Parhaimmillaan vastuullisuus on osa liiketoiminnan tunnuslukuja, ja sen toteutumista mitataan ja seurataan säännöllisesti. - Millaisia valintoja ja päätöksiä yritys tekee? Ovatko ne linjassa arvojen kanssa?
Vastuullinen yritys uskaltaa tehdä myös rohkeita valintoja. Vastuullinen yritys näkee, että lyhyen tähtäimen voiton tavoittelun sijaan usein on kannattavampaa miettiä tulevaisuuden menestystekijöitä. Se valitsee yhteistyökumppaninsa, toimittajansa ja joskus jopa asiakkaansakin sen perusteella, miten ne tukevat yrityksen arvoja. - Miten yritys kertoo vastuullisuudestaan?
Onko nettisivujen vastuullisuusotsikon alla kaunista, mutta ympäripyöreää lätinää? Vai kerrotaanko vastuullisuudesta todellisten tekojen kautta?
Vastuullinen yritys myös toimii vastuullisesti. Todelliset teot erottaa hyvistä aikomuksista esimerkiksi konkreettiset raportoitavat tunnusluvut, jotka osoittavat selvää parannusta. - Onko yrityksellä jokin vastuullisuusmerkki tai -sertifikaatti? Mitä sen taustalta löytyy?
Erilaisia ympäristö- ja vastuullisuusmerkkejä on maailma täynnä. Jos yrityksen tuotteessa lukee ”green”, se ei vielä tarkoita sitä, että tuote tai sen enempää yrityskään olisi sen ympäristöystävällisempi kuin kilpailijansakaan. Luotettavakin vastuullisuussertifiointi saattaa kattaa vain rajatun osan yrityksen tuotteista tai palveluista. Aidosti vastuullinen yritys on tunnistanut liiketoimintansa ja sidosryhmiensä kannalta olennaiset vastuullisuuden osa-alueet, ja keskittyy parantamaan toimintaansa juuri niissä. - Menestyykö yritys paremmin kuin kilpailijansa?
Aidosti vastuullinen yritys ja vastuullista toimintaansa järjestelmällisesti kehittävä yritys on myös asiakkaiden, henkilöstön ja muiden sidosryhmien näkökulmasta houkutteleva. Myös sijoittajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota sijoituskohteidensa vastuullisuuteen, sillä vastuullisuus on yleensä tae kestävästä arvontuottokyvystä. Vastuullinen toiminta tarkoittaa usein myös selviä kustannussäästöjä, mikä näkyy yrityksen tuloksessa. Näistä syistä vastuullinen yritys pärjää usein kilpailijoitaan paremmin.
Miten nämä asiat toteutuvat sinun yrityksessäsi?