Yritysvastuuverkosto FIBS ry julkaisi tammikuun alussa blogikirjoituksen, jossa analysoitiin yritysvastuun trendejä vuonna 2019. Kirjoituksen innostamana osallistun keskusteluun tuomalla esiin oman näkemykseni siitä, mihin suuntaan yritysvastuu kehittyy vuoden 2019 aikana.
Yritysvastuusta tulee strateginen valinta
Kuten FIBSinkin blogissa kuvattiin, yritysvastuu on nousemassa tärkeälle sijalle yritysten strategiassa. Yritysvastuu ei ole enää puolipakollinen juttu, jota yritysten pitää tehdä, vaan keskeinen asia menestyvän liiketoiminnan toteuttamisessa. Edelläkävijäyritykset johtavatkin vastuullisuutta järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti osana liiketoimintaa.
Arvojen merkitys bisneksessä kasvaa
Yritysvastuun merkityksen kasvu on osa laajempaa suuntausta arvojen noususta takaisin liiketoiminnan ytimeen. Teema oli vahvasti esillä jo vuoden 2017 Nordic Business Forumissa, jossa useat puhujat Sir Richard Bransonista lähtien korostivat arvojen merkitystä liiketoiminnassa. Taloudellisen menestyksen rinnalle nousee muita arvoja, joiden edistämistä yritykset pitävät vähintään yhtä tärkeänä. Vahvasti arvojensa mukaan elävä yritys pystyy myös parhaiten sitouttamaan asiakkaansa ja henkilöstönsä.
Ilmastonmuutos tulee osaksi riskienhallintaa
Lokakuussa julkaistu ilmastoraportti kertoi karua viestiä ilmastonmuutoksen etenemisestä, ellei asialle pikaisesti tehdä jotain. Tämä toisaalta haastaa yritykset toimimaan ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, mutta toisaalta muuttuva ilmasto luo yrityksille uudenlaisia riskejä, jotka toiminnassa on huomioitava. Esimerkiksi matkailuyritysten toimintaedellytykset voivat muuttua merkittävästi, jos sateet ja ilmaston ääri-ilmiöt lisääntyvät tai lumisten kuukausien määrä vähenee. Kuivuuden lisääntyminen pallomme muissa osissa taas saattaa vaarantaa usean yrityksen raaka-aineiden saatavuuden. Ilmastonmuutosta hillitsevät toimet voivat olla osa yritysriskien hallintaa, tai ainakin ilmaston muuttumisen mahdolliset vaikutukset tulee ottaa huomioon, kun yritys suunnittelee tulevaisuuden skenaarioita. Kannattaa myös miettiä, miten yrityksen nykyiset tai tulevat tuotteet ja palvelut voivat auttaa ilmastonmuutoksen torjumisessa. Täältä voi löytyä kokonaan uusia bisnesmahdollisuuksia.
Yritysvastuu nousee pk-yritysten agendalle
Yritysvastuu on pitkään ollut suurten yritysten asia, mutta sekä ilmaston muuttuminen että asiakkaiden lisääntyvät vaatimukset vastuullisesta toiminnasta koskettavat kaikenkokoisia yrityksiä. Niinpä myös pienten yritysten on mietittävä, mitä yritysvastuu tarkoittaa omassa toiminnassa. Pienen yrityksen kannattaa aloittaa arvioimalla oman toiminnan negatiiviset ja positiiviset vaikutukset. Millaisia haitallisia vaikutuksia yrityksen toiminnalla on, ja miten niitä voi vähentää? Entä millaisia positiivisia vaikutuksia yritys tuottaa esimerkiksi asiakkailleen, ympäristölle ja lähiyhteisölle, ja miten näitä voisi lisätä? Pienen yrityksen vastuullisuus kulkee käsi kädessä jokapäiväisen toiminnan kanssa.