Asiakascase: Liepuskan Herkkupaja Oy
ISO 9001 -laatujärjestelmän rakentaminen ja ylläpito
Liepuska valmistaa korkealaatuisia leipomotuotteita, joissa yhdistyvät perinteinen käsinleivonta, aitomaku ja viimeisteltyvisuaalinen laatu. Yrityksessä oli tunnistettu tarve ja potentiaalinen kilpailuetu ISO 9001–sertifioinnille, mutta yrityksellä ei ollut riittävästi omaa osaamista standardin vaatimuksista ja liiketoimintalähtöisen laatujärjestelmän rakentamisesta.
Responsian johdolla laatujärjestelmän rakentaminen aloitettiin Gap-analyysillä, jossa selvitettiin yrityksen nykyisen toiminnan vastaavuus ISO 9001 -standardin vaatimuksiin. Tämän jälkeen toteutettiin laatujärjestelmän rakentamisprojekti, jonka tuloksena Liepuska sai ISO 9001 –sertifikaatin keväällä 2020. Sen jälkeen Responsian asiantuntija on toiminut yrityksen ulkoistettuna laatupäällikkönä pitäen huolta laatujärjestelmän vaatimustenmukaisuudesta ja kehittämisestä.
”Liepuska on innovatiivinen ja dynaamisesti kehittyvä yritys. Niinan apu on ollut korvaamatonta sekä ISO 9001:n rakentamisessa että sen varmistamisessa, että sertifikaatin vaatimukset täyttyvät jatkossakin, vaikka toimintamme muuttuu koko ajan. Ulkoisena laatupäällikkönä Niina on auttanut myös muissa laatuasioissa, kuten alihankintaverkoston hallinnassa, elintarviketurvallisuuden varmistamisessa ja lean-ajattelun tuomisessa tuotantoomme.”
– Toimitusjohtaja Eeva-Maria Turunen
Yhteistyön tulokset:
- ISO 9001 –sertifiointi on edistänyt isojen keskusliikeasiakkuuksien saamista ja vakiintumista
- Henkilökunnan tietoisuus laadun merkityksestä on lisääntynyt, mikä näkyy lopputuotteiden tasalaatuisuuden parantumisena ja itseohjautuvuuden lisääntymisenä
- Asioiden systemaattinen käsittely ja dokumentointi on tuonut lisää järjestelmällisyyttä johdon ja keskijohdon toimintaan.